پرسش :

استفاده از موسیقی برای تعلیم مسائل شرعی و پیام‌های اخلاقی و بهداشتی چه حکمی دارد؟ به عنوان مثال بسیاری از احکام را می‌توان در قالب نظم آورد و با موسیقی موزون تنظیم و به صورت نوارهای کاست به بازار عرضه...


پاسخ :

همه‌ی مراجع (به جز بهجت و صافی): اگر از انواع موسیقی حرام باشد، استفاده از آن جایز نیست؛ هر چند به منظور هدف یاد شده باشد.[۱]
آیات عظام بهجت و صافی: استفاده از آلات موسیقی مطلقاً حرام است.[۲]

 پی نوشت ها:
[۱]ـ امام، استفتائات، ج ۲، مکاسب محرمه، س ۲۶ و ۳۰؛ خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۴۳؛ مکارم، استفتائات، ج ۲، ص ۷۱۱؛ فاضل،‌ جامع السمائل، ج ۱، ص ۹۸۸ و ۹۹۳ و ۹۹۱؛ تبریزی، صراط النجاه، ج ۵، ص ۱۱۴۹ و دفتر: سیستانی و نوری.
[۲]ـ صافی، جامع الاحکام، ج ۱، ص ۱۰۰۳ و ۱۰۰۰ و ۱۰۰۷ و ۱۰۰۵ و دفتر: بهجت.

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)

پرسش های مرتبط: 

آیا ملاک در تشخیص موسیقی حرام، نوع مردم است یا شخص؟

ملاک و مرجع تشخیص موسیقی و غنای حرام، در نظام اسلامی کیست: وزارد ارشاد، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کارشناسان موسیقی، فقیهان و یا عرف؟

آیا می‌شود به نواری که از نظر قانونی غیر مجاز است؛ ولی شرعاً غنا و مطرب محسوب نمی‌شود، گوش داد؟

گوش دادن به ترانه و موسیقی‌های تولید شده در خارج، چه حکمی دارد؟

آیا میان انواع موسیقی‌ها ـ از قبیل اصیل (سنّتی)، کلاسیک، محلی، پاپ و … ـ تفاوتی در حکم هست؟

حکم انتشارات کتاب در زمینه مسائل آموزشی و تحقیقی موسیقی چیست؟

حکم نگه‌داری آلات موسیقی چیست؟

حکم خرید و فروش آلات موسیقی چیست؟

چاپ آگهی در مطبوعات و یا انعکاس در صدا و سیما به منظور جلب افراد مورد نظر، برای آموزش موسیقی چه حکمی دارد؟ آیا مصداق ترویج است؟